På to hjul i byen…

Ukategorisert Comments (0)

Ola By Rise hadde et hjertesukk vedrørende egne bysbarns tvilsomme sykkelkultur i gårsdagens Adresseavis. Trondheim er i ferd med å jobbe seg opp til (selvutnevnt?) sykkelhovedstad i Norge, og det satses for fullt på sykkelveier, baner og tilrettelegginger for å få flere av oss til å sykle mer. Enten det er til jobben, butikken eller en kosetur i byen.

 

sykkel2

 

Les By Rise sitt innlegg

http://www.adressa.no/pluss/nyheter/article10330585.ece

 

 

 

Ola By Rise sukker over alle innslagene av «Birkebeinere» i sykkeltrafikken, der overivrige og spreke syklister i kondomdress jager langs sykkelveiene, og fortrenger de stakkarene som bruker sykkelen som et hyggelig og «mykt» fremkomstmiddel. Han viser til byer som Amsterdam og København som gode eksempler på steder hvor syklister er et trivelig innslag i trafikkbildet, og hvor både de, gående og bilister har hver sine definerte steder å være.

Jeg er jobbsyklist selv, i tillegg til at jeg liker å gå, og kjøre bil.  Og ta buss for den del. Så jeg har alle mulige hatter i trafikken jeg, og rekker å irritere meg over alle typer trafikanter hver sin gang. Jeg er veldig enig med By Rise i at det er ganske rotete her til lands, med hensyn til hvem som skal være hvor, og det blir et salig rot på fortauet, med fotgjengere, syklister og joggere. De går og sykler gjerne i ulike fartsretninger også, noe jeg kjenner meg igjen i , og synder mot selv en gang i blant.  Det er laget en del «sykkelveier» nå, der vi skal sykle på røde eller merkede felter til høyre for bilbanen. I virkeligheten så er det jo bare bilbanen som har blitt enda trangere, og det kjennes ganske squeezy å være syklist noen ganger, på disse feltene i midtbyen.

Når det da kommer en «birkebeiner» bak, som skal forbi og tydeligvis har det veldig travelt, så er det ikke greit å være ekstre myk trafikant! Jeg er enig i at disse neonfargete syklistene, med lykt både på hjelmen og sykkelen, og gjerne med proffe klikk-sko, er ganske olme og skumle der de suser forbi, og det virker ikke alltid som de har så mye til overs for den mer moderate hygge-syklisten, som sykler på sin «damesykkel», med skjørt og vanlige klær og tenker på sykkeltur som annet enn treningstur.

Jeg har vært der selv. Jeg var prinsipiell på at jeg IKKE skulle kle meg om i treningstøy for å sykle til jobben, men slenge meg på sykkelen med jeansen og jakken og vanlige sko, om de så hadde hæler. Men så erkjente jeg ut at vi faktisk ikke bor i paddeflate Amsterdam eller København, men i kuperte Trondheim, for min del på Byåsen, og da er det greit å både ha et antrekk som egner seg litt mer til svetting opp Byåsveien eller Steinberget, og en sykkel som passer litt mer til bratte bakker enn en sjarmerende svart eller rød sykkel med kurv og blomter foran på styret.

For en travel mor som jeg er, så passer det også supert å benytte sykkelturen som dagens mosjonsøkt. Så jeg skjønner altså at det er praktisk for mange i Trondheim å ha en sykkel som er mer sporty enn en sykkel med kurv og få gir, bakkete som det er her! Men det går an å opppføre seg som folk og anstendig myk trafikant for dèt; for det er jo det man er.

 

016

Jeg har selv vært syklist i København mange ganger, og halvdansker som jeg er, så har jeg mange ganger latt meg «sjarmere» av det synet mange nordmenn har av dansker og det danske lynnet. Joda; det er en fantastisk sykkelkultur i København og Danmark generelt, og vi har masse å lære av våre naboer i sør. De har en god struktur på syklingen i København, og sysklistene har sin naturlige og tydelige plass i trafikken. Nesten for tydelig, vil jeg tørre å påstå, enkelte ganger. Det er bl.a. i København at mine barn har vært nærmest å bli kjørt fullstendig i bakken av syklister, som ikke gjorde tegn til å ta hensyn. Vi hadde akkurat parkert på en lovlig og avmerket parkeringsplass midt i byen, og ungene gikk ut av bilen og skulle gå over til fortauet, som naturlig var. Den eneste haken ved det hele, og som de eller vi ikke rakk å tanke på i farten, var at for å komme over til fortauet, så må man krysse sykkelbanen, og det var med livet som innsats…! For da ungene gikk ut, kom syklister i full fart, og sneiet borti et par av barna. Og i stedet for å si unnskyld, lød det et par saftige danske banneord fra syklistene, fordi vi hadde forvillet oss ut i sykkelbanen- Syklistene har stor makt på veiene, og nåde den fotgjengeren som forviller seg inn til dem. Selv om det er flatt og oversiktelig, og de fleste er kledt i hverdagsklær, så går sykkelstimen jammen i en heidundrende fart også i København, og det er ikke alltid rom for å være en turist eller annen som bare har lyst til å sitte på sykkelen og titte på livet og byen i kosefart.

 

Det er toppers å sykle, og en super måte å oppleve nye byer på også. jeg var nylig i Paris, og der bestemte vi oss for å oppleve byen fra sykkelsetet. Det var storslått å sykle forbi Eiffeltårnet, langs Champs Elysses og krysse Place de la Concorde sammen med hundrevis av franskmenn som kjørte forbi og rundt oss i sine biler. Litt følelse av kamikaze-sykling, og Paris har et stykke igjen før det blir en avlappende og hyggelig sykkelby, selv om de satser tungt, og det er utleiesykler å få tak i over hele byen.

 

sykkel Paris

 

Sykling er en flott måte å komme seg frem på, og har gode ringvirkninger på både kropp og miljø. Og lommeboka. Så det er veldig veldig bra at Trondheimspolitikerne satser på miljøpakker og sykkelveier. Det må være plass til både Birkebeineren og kosesyklisten. Men først må vi kanskje lære oss noen grunleggende trafikkregler, som å holde riktig side av veien, huske på at det er noe som heter rødt lys og ikke glemme at fotgjengere er enda mykere trafikkanter enn oss syklister. Og Ola By Rise har rett i at Birken, den kan man trene til på et annet tidspunkt enn i morgenrushet…;-)

 

 

 

 

Pin It

» Ukategorisert » På to hjul i byen…
On 11. november 2014
By

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

« »