Hurra for bloggernes nye Fjellvettregler…!

Ukategorisert Comments (0)

I dag er jeg en snartur i Oslo.

Anledningen er at det skal foregå en aldri så liten lansering i kveld, som jeg syns fortjener både min og mange andres interesse og engasjement.

Da skal nemlig den nylagede Sunn fornuft-plakaten lanseres på Villa Sult, som er psykiateren Finn Skårderuds «faghus» for spiseforstyrrelser.

Sunn fornuft-plakaten er laget i samarbeid med ham, Suzanne Kaluza som er redaktør for Kvinneguiden og bloggplattformen United Influencers, for å nevne noen. Plakaten, som egentlig er ti retningslinjer rettet mot bloggere, har som hensikt å bevisstgjøre særlig profilerte bloggere som leses av mange, og som har hatt en tendens til å fokusere veldig mye på kropp, vekt, trening og utseende. Retningslinjene forteller noe om at det kan skape et uheldig kroppspress og jag for en uoppnåelig perfekt kropp når mange av de såkalte «Rosabloggerne» legger ut blogginnlegg om dietter, kosmetiske inngrep og strenge treningsregimer.

I tillegg er det et problem at en del av disse rådene mangler faglighet og de kan rett og slett være skadelige, særlig for en del av de typiske rosabloggleserne, som jo er tenåringsjenter, uten særlig utviklet kritisk sans eller evne til vurdere det de leser. Mange jenter, og også gutter, sliter med et negativt kroppsbilde, og de er utsatt for et enormt trykk fra omgivelsene, der de til stadighet blir fortalt hvordan de skal se ut og te seg. Og disse «rådene» er i ferd med å bli veldig trange, konkrete og ekstreme, i noen tilfeller.

Noen av de mest berømte bloggerne legger ut poster der de beskriver sine kosmetiske inngrep og plastisk kirurgiske operasjoner som om det var en frisørtime de skulle på. Selv om de hevder at de ikke mener å legge press på andre, eller si til ungdommene at de bør gjøre det samme, er det innlysende at slik hverdagslig omtale av såpass drastiske og ekstreme tiltak for å bli vakker, er med å prege ungdommene våre, og også oss selv!

Det er også sett sammenhenger mellom det å stadig lese om dietter, trening og telling av kalorier, og det å få en spiseforstyrrelse, selv om bakgrunnen for å få en  klinisk spiseforstyrrelse er langt mere kompleks enn som så.

Jeg heier på disse nye retningslinjene!

Noen kritikere hevder at dette er en form for moralisering. Ja, kanskje det er det! Og hva så? Det er kanskje nettopp  etikk og moral man trenger litt mer av i denne bransjen? Det tror jeg bare er sunt, og viktig!

 

 

 

sunnfornuftplakaten

Her er iallefall de ti «bud», så får vi se hva de ulike bloggerne gjør, og om de bestemmer seg for å følge noen av dem…

 

  1. Unngå å skrive hvor mye du veier, BMI, kaloriinntak, midjemål, armmål og liknende tall. Husk at du har unge lesere som sammenlikner seg med deg.

 

  1. Unngå å være for bastant når du skriver om positive eller negative sider ved en enkelt matvare eller en livsstil. Husk at du skriver fra egen erfaring og ikke er fagperson. Det som er bra for deg er ikke nødvendigvis bra for alle andre.

 

  1. Bilderedigeringsprogram kan være fint for å justere lys, farger og utsnitt, men unngå å endre kroppsstørrelse eller fasong.



 

  1. Del gjerne mat og treningsinspirasjon, men vær flink til å understreke hvem det er ment for, at ikke alle løper like fort, veier like mye eller i det hele tatt trenger å endre noe.Husk at du ikke har noe kontroll på hvem som leser det du poster på nett. Selv om du har en kjernegruppe faste lesere som kommenterer har du også lesere som er yngre og eldre, friskere og sykere.

 

  1. Fokuser heller på treningsgleden fremfor hvor langt du selv løper og hvor mange repetisjoner du tar. Husk at du ikke trenger å skrive om hver eneste gang du selv trener for å dele treningsinspirasjon. Poster du et treningsopplegg, så presiser hvem det er laget for, og hvem det ikke er laget for.

 

  1. Når du skriver om mat, ta gjerne bilde av matlagingen, bordet eller hele retten, men vær bevisst om du poster bilder som viser størrelsen på din egen porsjon. Vis særlig omtanke om din egen porsjon er liten. Presiser gjerne at du for eksempel forsynte deg flere ganger.

 

  1. Skriv gjerne om klær, men unngå å skrive hvilken klesstørrelse du bruker. Husk at leserne ikke kjenner deg i virkeligheten, og bare gjetter på om deres kropper faktisk er like. Får du spørsmål om størrelsen du bruker i et plagg, svar heller på om du opplever at plagget er lite, stort eller normalt i størrelsen.

 

  1. Vær bevisst på den totale mengden bilder du legger ut der kropp er i fokus. Kropp i biniki er naturlig på en strand, men tenk på omfanget i andre settinger. Vis gjerne hva som er bak fasaden i blant og post realistiske bilder av deg selv.

 

  1. Vær varsom om du deler informasjon om dine egne kosmetiske inngrep. Sett deg inn i hva loven sier om markedsføring av slike inngrep.

 

  1. Hvis du blir kontaktet av lesere som forteller at de er syke eller har det vanskelig, send dem videre til fagpersoner. Mental Helse har en gratis, døgnåpen hjelpetelefon for mennesker som trenger noen å snakke med. Telefonnummer: 116 123. De som synes det er vanskelig å snakke med noen kan få skriftlig hjelp på Mental Helses nett-tjeneste sidetmedord.no.

 

Pin It

» Ukategorisert » Hurra for bloggernes nye Fjellvettregler…!
On 13. juli 2016
By

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

« »