Vi må snakke opp søvnen…!

Ukategorisert Comments (0)

I dag, 17 mars, er det verden søvndag!

https://helsedirektoratet.no/nyheter/Verdens-sovndag-fredag-17-mars

 

I følge Helsedirektoratets hjemmesider er ikke søvnproblemer noe sjeldent, noe jeg absolutt erfarer som lege også. Jeg har mange på kontoret, som sliter med ulike former for søvnvansker, enten det er problemer med innsovning, at de våkner midt på natten eller at de har en veldig tidlig oppvåkning, og ikke klarer å sovne igjen. Faktisk sliter 1 av 3 med søvnen, og undersøkelser fra 2015 viste at 400 000 brukte sovemedisiner.

Blant unge særlig, ser vi også såkalt forsinket søvnfasesyndrom, der de har en tendens til å forskyve døgnet, kanskje på grunn av at de blir sittende opp og game, eller rett og slett ikke komme seg i seng, med det resultat at de ikke kommer seg opp om morgenen. Dette kan bli en ond sirkel, som ikke minst går utover skolegang og studier, og mange av disse trenger hjelp, og man må prøve å oppdage det, og hjelpe dem.

 

 

Farm Animals At Night

 

Søvn er faktisk et tema jeg er ganske opptatt av, både som mor, lege og som individ. Personlig har jeg alltid vært avhengig av å få nok søvn, og har nok aldri blitt kjent som noen utpreget festløve eller sjefen av nachspiel…  Jeg har liksom alltid hatt innebygd at jeg trenger minst 7, helst 8 timers søvn hver dag. Det har ikke vært spesielt lett, med jobb som lege, med mange år i vakt, og ikke minst som fembarnsmor, med mang en våkenatt. Men jeg kjenner hvor godt det er når jeg faktisk vet at jeg kan få disse tilmålte timene i sengen, og kjenne meg uthvilt neste dag. Kjedelig-men sant…!

Og dette har mine kjære fått merke, og det har vært mang en «diskusjon» i heimen, når de håpefulle har fått høre mine leksjoner om søvnens fortreffeligheter. Og faktisk er det ikke bare tullprat heller, men basert i forskning en god porsjon sunn fornuft og erfaring.

Apropos forskning, så har jeg lest litt av det i forbindelse med min aller første bok, som kommer ut om en stor måned…;-) Den handler helt kort om barn og unge i et kropps- og prestasjonsfiksert samfunn, og der har jeg passet på å få med et lite kapittel om søvn også, faktisk! Fordi søvn er så viktig, men akk så undervurdert, ikke minst blant tenåringene våre. Og da er det av vi voksne må trå til å være litt kjipe.

Forskning fra Bergen, Norges søvnhovedstad innen kunnskap, viser at norsk ungdom sover gjennomgående 2 timer for lite! Det er mye. Og det gjør noe med dem. Ved å hjelpe dem og få nok søvn de fleste av ukens netter, hjelper vi dem til å få det bedre generelt, og det gir både fysiske og psykiske positive resultater:

 

Bedre læring

• Bedre immunforsvar

• Bedre vektregulering

• Forsinker aldringsprosesser

• Reduserer stress og anspenthet

• Gjør oss gladere

• Reduserer psykiske plager

 

Jeg kan ikke skrive om søvn, uten å oppfordre foreldre til å være bevisste på hvordan det er med mobiler og andre duppeditter på soverommet til ungene. Det er ikke så stor rakettforskning som må til  for å skjønne at disse mediene, der ungene ligger og sender meldinger, snaper og instaoppdateringer, eller spiller dataspill til langt på natt, er med og ødelegger søvnen til ungdommene våre. Det er ikke populært å være voksen og si at mobilen skal være på kjøkkenet når de går og legger seg, men den kampen bør man ta, mener jeg, for deres skyld.

 

Søvnekspertene har noen tips om hvordan vi skal kunne få en bedre søvnkvalitet, og for dem som sliter med å få hodet godt ned på puten, og sove godt, så er de verdt å ta en titt på:

 

  • legge seg til samme tid hver kveld, og stå opp til samme tid hver morgen
  • unngå å sove på dagtid
  • gjemme klokka hvis du er en «klokkekikker» om natta
  • unngå å drikke kaffe, te eller cola etter klokka 17, alkohol forstyrrer også søvnen
  • være fysisk aktiv – det gir bedre søvn, men unngå hard trening rett før leggetid
  • unngå bruk av pc og mobil på senga eller rett før leggetid

 

 

GOD NATT:-)

Pin It

» Ukategorisert » Vi må snakke opp søvnen…!
On 17. mars 2017
By

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

« »